Autoalalla se mitä halutaan myydä ei ole samaa mitä asiakas haluaa ostaa

Autoalan puhutaan elävän suurta murroskautta ja erityisesti autojen ostamisen ja omistamisen kulttuurin muuttuvan radikaalisti. Muutoksen myllerryksessä muuttujia ja muutoksesta puhuvia on mukana paljon ja se herättää paljon epävarmuutta niin kuluttajissa, kuin tuotteiden ja palvelujen tarjoajissa.

Omistamisen siirtymisestä vuokraamiseen ja liisaamiseen puhutaan, mutta samaan aikaa autokauppa käydä porskuttaa ennallaan. Mitä jos murrosta auton omistamisessa ei tule vaan perinteinen malli pysyy ja porskuttaa tulevaisuudessakin. Entä jos muutos jää muutoksesta puhujien haaveeksi ja kuluttajat käyttäytyvätkin päinvastoin, kuten aina ovat käyttäytyneet?

Perinteinen autokauppa myy tällä hetkellä halvinta hintaa niin autokaupassa kun oheispalvelutuotteissa, kuten mm. rahoituksessa. Toisaalla auton omistamisen vaihtoehtona toimivilla palveluilla asiakkaalle myydään kk-erää jossa toinen ryöstää ja toinen raiskaa hinnalla. Yksi toimija haluaa pikavoittoja ja yksi luottaa että saman tuotteen ympärille voidaan rakentaa tuotteen elinkaaren mukana muuttuvaa hinnoittelurakennetta. Mistä kuluttaja tietää ja osaa tässä tarjoomaviidakossa valita mitä haluaa ostaa? Jokainen myy parasta hintaa ja palvelua, mutta kuinka moni kertoo rehellisesti, läpinäkyvästi mistä kuluttaja maksaa?

Olisiko sittenkin turvallisinta ja suositeltavinta vain ostaa uusi auto kilpailutetulla alennushinnalla ja myydä tai välittää vaihtoauto itse paremmalla hinnalla?

Muutosta ja vaihtoehtoja pukkaa monella saralla, myös itse tuotteessa

Samaan aikaan hallitus sekoittaa pakkaa ja aiheuttaa diesel-käyttöisten autojen hintahäiriötä jatkuvilla puheilla diesel-tekniikan poistumisella ja tulevilla kustannusrasitteilla. Erikoista vaan on että tuskin ihan muutamaan vuoteen mm. raskasta kalustoa saadaan millään muulla vaihtoehtoisella polttoaineella kulkemaan. Muutoinkin pitkien välimatkojen Suomessa ja sitä ristiin rastiin ajavien keskuudessa ei varmasti ihan heti olla luopumassa isojen diesel-moottoreiden tarjoamista ominaisuuksista ja isojen autojen turvallisuudesta.

Jos alan tavoitteena on tehdä kannattavaa liiketoimintaa, on joko osattava tehdä asiat aivan uudella, kustannustehokkaalla tavalla tai osattava perustella tuotteensa korkeampi hinta markkinoilla. Uskon vahvasti että kannattavuus ei varmasti löydy tuotteen hinnoittelusta vaan autoalan organisaatiorakenteista ja uusista tavoista tehdä liiketoimintaa. Väitän että suuret organisaatiot kasvavat entisestään ja rakentavat entistä suurempia valtakunnallisia merkkiedustuksia. Useat yksittäiset paikkakuntakohtaiset merkkiedustusliikkeet poistuvat ja suuret valtaavat alan joko kotimaisten tai ulkomaisten toimijoiden taholta. Tähän suuntaan olemme nähneet jo suurten organisaatioiden siirtyvän keskittyessä yhden automerkin ympärille.

Suurin muutos on vaihtoautokaupassa ja siinä kuinka tulevaisuudessa vanha auto myydään

Vaihtoautokaupan ympärillä näen, että markkinat kehittyvät vahvasti. Palvelut vaihtoautomarkkinoiden ympärillä muuttuvat ja kaupan rakenne muuttuu pysyvästi. Tulevaisuudessa yksityisten välisten tekemien kauppojen määrä kasvaa radikaalisti.

Asuntovälitysliiketoimintaa peilaavat ja palveluliiketoimintaa harjoittavat pienyrittäjät valtaavat vaihtoautomarkkinoita isoilta toimijoilta. Matalan kustannusrakenteen avulla voidaan helpottaa osaltaan autokannan uusiutumista ja uuden auton hankintaa korkean autoverorasitteen Suomessa. Lieveilmiönä voisi tapahtua, että mm. valtiohallinnon, kuluttajasuojan olisi tarkennettava linjauksiaan, toimintamallejaan ja vieritettävä vastuuta vaihtoautojen vioista (jälkikuluista) entistä enemmän autovalmistajien vastuulle.

Olemme alalla toimijat nähneet, kuinka autovalmistajien valmistusvikojen kustannuksia on sälytetty kuluttajien maksettavaksi esimerkkinä moottoreiden öljynsyöntiongelmien ja jakoketjujen venymisien osalta. Uusien liiketoimintamallien ja läpinäkyvien kustannusrakenteiden edessä ei edes kuluttajalainsäädäntö voi vaatia liikkeenharjoittajaa toimimaan maksumiehenä valmistusviallisten autojen korjausvastuussa. Vastuun on kannettava se, kuka asiasta on vastuussa viimekädessä, eli autovalmistaja.

Autoalan rakenteellisesta muutoksesta hyötyy ensi sijassa kuluttajat, koska niin uusien autojen myyntiedustuksien, kun vaihtoautokaupan osalta kustannusrakenteet, toimituskanavat kevenevät ja kustannussäästöjen vaikutukset vapauttavat palvelujen ja markkinoiden terveen kehittymisen. Käytännössä siis edullisemmat hankintakustannukset uusille autoille ja parempia hyvityshintoja vaihtoautoille.

 

By |2018-06-25T14:40:14+00:00kesäkuu 25th, 2018|Autokauppa|Kommentit pois päältä artikkelissa Autoalalla se mitä halutaan myydä ei ole samaa mitä asiakas haluaa ostaa