Asiakkaani, välitysmyynnissä olevaa autoa ostava nainen, yllätti minut kysmyksellään. “Törmäätkö miesten puolelta väheksyntään työssäsi?” Äimistyin.

Aloitin AutoTeddy yrittäjänä toukokuussa 2019 ja käytännössä yhtä netissä julkaistua heittoa lukuunottamatta, on palaute ollut positiivista tai sitä ei ole ollut laisinkaan. Vielä yllättävämpää on se, että vastatessani kielteisesti, hän ei uskonut minua. Kenties kyseessä on kulttuuriset erot. Asiakkaani on syntyjään itäisestä naapuristamme. Vieläkö mies-nais asetelmat ovat siellä pahasti kallellaan? Onko kyseessä alan valinta? Pitäisikö minun kuitenkin pitäytyä keittiön puolella, kuten tuo yksi nettikirjoitus kehoitti?

Hauskan tästä tekee se, että olen mielestäni palvelualalla. Palveluala monen muun joukossa on naisvoittoista Suomessa ja varmaan myös itäisessä naapurissamme. En siis ole kummajainen oudolla maaperällä. Olen vain rikkonut vuosikymmeniä vanhaa kaavaa miesten ja naisten ammateista. Pointti onkin se, että perinteinen autokauppa hyvin usein on kaukana palvelusta. Minä taasen AutoTeddynä katson kokonaisuutta aina palvelukulmasta. Autoaan myyvä asiakkaani ja autoa ostava asiakkaani ovat molemmat yhtä tärkeitä. Tavoitteeni on se, että asiakas pääsee mahdollisimman helpolla ja minä tassutan paikasta toiseen.

AutoTeddy on mobiili autokauppa. AutoTeddy yrittäjä neljän renkaan ja kahden tassun päällä, selässään reppu perinteisen kivijalkakaupan palveluja, muodostaa kokonaisuuden. Tämän päivän asiakas todellakin arvostaa palvelukokonaisuuksia ja on valmis siitä myös maksamaan. Hiukan karkaa ajatukset kirjoituksen lähtökohdasta, mutta selväksi lienee tulee se, että en itse koe kokevani väheksyntää miesten puolelta työssäni. Rohkaisen muitakin naisia rikkomaan kaavaa. Älä tyydy totuttuun. Tee sitä mitä haluat ja mistä innostut. Minulle se on autojen parissa työskentely. Entä Sinä?

Kysymyksiä AutoTeddy yrittäjyydestä voit laittaa minulle sähköpostiin.

Kevättä odotellessa, Arja