Miten yrityksenne taseesta poistuvat ajoneuvot myydään?

Myyttekö ajoneuvot suoraan autokauppiaalle, huutokauppaatteko autot autokauppiaalle, vai myykö autokalustoa hallinnoiva palvelun tarjoaja ne autokauppiaalle vai jopa omaan vähittäisliikkeeseen?

Oletko tullut ajatelleeksi, että yrityksille autokaupassa on Suomessa kaksi eri markkina-aluetta, eli myytävien käytettyjen autojen hintataso on määritelty kahteen eri kohdemarkkinoiden hintatasoon? Kuulostaa aika kaukaa haetulta blogin aiheelta, mutta tähän on hyvin lyhyesti perustellut väitteet.

Huutokauppapaikat ovat lisääntyneet, niin kuluttajille suunnattujen palveluiden osalta kuin yritysten välisten markkinapaikkojen osalta. Ensi ajatukselta kuulostaa hyvältä, että yrityksen autosta saataisiin paras hinta huutokaupalla, mutta onko näin? Mainitun kahden markkinan tapauksessa huutokaupan pysyessä tässä esimerkin ensimmäisen markkinarajapinnan sisällä niin parhaan hinnan huudattaminen voisi kuulostaa toimivalta, mutta sitä se ei todellisuudessa ole. Avaan asiaa sinulle.

Yrityksen autoja myytäessä suoraan kuluttajalle säilyy kuluttajansuojan ja myytävien autojen jälkikulujen riski ja asioiden hoitovastuu myyvällä yrityksellä. Tästä syystä monessa tapauksessa taseesta poistuvien tai jäännösarvovastuulla olevien autojen myyntiä ei ole otettu yritysten rasitteeksi, vaan autot on myyty autokauppiaalle/yritykselle. Tarkoittaen käytännössä henkilöresursseja sitovan ominaisuuden, että myytävien autojen vikojen jälkikulujen, eli vioista johtuvien kuluriskien takia. Parhaimmillaan tai pahimmillaan yrityksen toimiessa suoraan kuluttajan, eli yksityisen asiakkaan kanssa niin kumppanina jälkikulujen vastuun selvittelyssä ei ole ollut yksityinen  auton ostaja vaan hänen edustajansa kuluttaja-asiamies, valtion virkamies.

Yritysten vaihtoautomarkkinoilla on kaksi markkina-aluetta (autoliikkeet ja yksityiset ostajat)

Yksityiskaupan riskitekijöiden takia on vakiintunut käytäntö ollut, että yritysten autoja myytäessä markkinat ovat kohdistuneet autoliikkeisiin ja niiden välisiin huutokauppoihin. Kuten olemme vahvasti tuoneet ilmi, niin perinteisen autokaupan kustannusrakenne on raskas ja sen vaikutus auton ostohintaa tuntuu joka tapauksessa, vaikka huutokaupassa keinotekoisesti saataisiin “paras” ostohinta myytävästä autosta. Onhan kaikki ostajat pääsääntöisesti saman kustannusrakenteen ja liiketoimintamallin omaavia ostajia.

Arvoisa yrittäjä ja tai päättäjä. Mitä olisit mieltä, jos me AutoTeddyt vapautettaisiin myös yritysten markkinat keinotekoisesta ja sulkeutuneesta markkinoista vapaaseen kauppaan? Tarjoaisimme teille autoistanne tuhansia euroja parempi hinta. Paljon luvattu taas, mutta jatka lukemista niin avaan asiaa ja perustelen väitettäni.

Kahden eri vaihtoautomarkkinoiden välissä yksittäisen auton kulurasite on 3760€, joka on suoraan pois yrittäjän kukkarosta.

Suomessa keskimääräinen vaihtoauton markkinahinta pyörii 20k€ kohdalla. Markkinahinnalla tarkoitan, mitä autosta todellisuudessa maksetaan olipa auton pyyntihinta sisällytetty vaihtoauton hinnoitteluvaralla tai ei. On todennettu, että tämän 20k€ markkinahinnan auton ostohinta autoliikkeeseen vietynä on keskimäärin 15k€. Erotus 5000€ on autoliikkeen rahaa, jolla maksetaan kiinteitä kuluja, myyjän palkka ja varataan riskirahaa mahdollisiin myytyjen autojen jälkikuluihin. Loppu on katetta.

AutoTeddy tapauksessa samaisen 20k€ markkinahinnan auton AutoTeddyn tarjoama lisäarvo on myyntivälityksessä 5000€ miinus välityspalkkio 1240€ (sis. Alv). Tämä erotus 3760€ on sitä lisäarvoa mitä AutoTeddy tarjoaa. Tästä lisäarvosta voidaan myös myydyt autot vakuuttaa ja ulkoistaa mahdolliset jälkikulut ulkopuoliselle palveluntarjoajalle. Yksittäisen auton kohdalla vaihtoautoturvan kustannus on 490€ (sis. Alv). Siitäkin huolimatta lisäarvo yritykselle on (3760€-490€=3270€).

Mikä on myyntivälityspalvelun lisäarvo, jos autoja yrityksessä on 10kpl:tta ja tai jopa 100kpl:tta?

Toinen asia on vapautuneet työresurssit, jotka voitaneen siirtää lyhentämättömänä ydinliiketoimintaan. AutoTeddyn palvelumallissa AutoTeddy tulee yritykseenne ja hakee auton ja hoitaa sille tarvittavat kuntotarkistukset ja kuvaa sekä dokumentoi auton myyntiä varten. Koko myyntiprosessi hoidetaan vaivattomasti ja asiakkaamme säästää rahaa ja työaikaa!

Näin toimii vain AutoTeddy Myyntiapu-autoasiantuntijapalvelu!

Voimmeko olla yhteydessä ja säästää teille rahaa?

Ystävällisin Terveisin

Harri Sutinen

Isäkarhu