Oletko ajatellut millaisia kehittymis- ja muutospaineita automedia-alan organisaatiot ovat kohdanneet sisällön tuottamisen osalta. Tulevaisuudessa autoala ja sen markkinat ovat sähköistymässä ja siirtymässä sähköisiin kanaviin. Näin myös tulee käymään nykyisille ja perinteisille medioille, tarkoittaen painettuja autolehtiä ja televisio-ohjelmia. Kuinka rakennat ansaintaa sähköisen markkinakentän avulla, kun suurin osa sähköisen sisällön katsojista ei ole valmis maksamaan tuotetusta sisällöstä.

Olisiko myös autotoimittajien ja -lehtien aika myös uudistua ja kehittyä kehityksen mukana, kuten esimerkiksi AutoTeddyjen Antti Liinpää on tehnyt. Tulevaisuudessa automediamaailma ei ole niin suorassa ansaintasuhteessa kiinni autoalan toimijoihin. Vaan entistä enemmän ansaitasuhde kääntyy suoraan loppukäyttäjään eli asiakkaaseen.

Älä ymmärrä väärin. En tarkoita kehittymisellä, että eikö autotoimittajat ja lehdet kehittyisi tekniikan kehittymisen mukana ja tarjoaisi viimeisintä tietoa autoalasta. Tarkoitan, että uusien automallien vertailujen tulokset eivät ole toisistaan poikkeavan näköisiä. Vaikka markkinoilla olevien uusien automallien kehityskaari on tehnyt autoista toistensa kopioita, niin ovat ne jopa samassa segmentissä ja hintaluokassa aivan erilaisia. Puhumattakaan millaisia mielikuvia ne edustavat tai tulevaisuudessa niiden halutaan edustavan.

TopGear menestysformaatti pakotettiin uusiutumaan

TopGear-lehden tullessa Suomen markkinoille uskoin ja toivoin Jeremy Clarksonin suorasanaisten ja humoristisen tyylin viimein rantautuvan Suomeen. Edelleen Suomessa autolehdet ja digitaaliset mediat visusti varovat suututtamasta automerkkiorganisaatioita. Siksi vertailtavat ominaisuudet pysyttäytyvät ulkoisten dynaamisten linjojen arvosteluissa ja 15-litraa parempaa tilavuutta olevan polttoainesäiliön painottamisessa.

Tulevaisuudessa on automallien koeajotesteissä ja vertailuissa turha lähteä vertailemaan saman segmentin ja hintaluokan autoissa pelkästään ajettavuutta ja teknisiä hienouksia. Kustannusten kasvaessa globaalien päästö- ja kustannusvaatimuksien takia kaikki kansanautomerkit ja -tekniikat tullaan ns. veistämään samasta puusta.

Tulevaisuuden markkinoilla pärjäämiseen vaikuttavat entistä vahvemmin mielikuvat millaisella autolla ajat ja millaista ryhmäbrändiä edustat ajamallasi automerkillä. Esimerkiksi Mercedes-Benz on tehnyt vuosia jo töitä päästäkseen ”johtotähti” leimastaan. Mercedes-Benziä on pidetty hyväosaisten, ja ”liian hyvin” menestyvien peilikuvana, josta johtuen mm. yrityksien yritysautopolitiikassa on näihin päiviin asti kyseinen merkki ollut boikottilistalla. Vastaavasti Esko Kiesin haastattelukohusta lähtien ovat Audi-äijät nauttineet sovinistien leimasta otsassaan ja arvon noususta omassa segmentissään.

Jos luulit Audin myynnin romahtaneen negatiivisen maineen syystä, petyt. Myynti piristyi kohun takia merkittävästi. Se lähensi merkin kannattajien keskuudessa brändimielikuvaa ja lisäsi kannatusta erottautumisella.

Mielikuvat ratkaisevat mihin ihmisryhmään kuulut

Olen työskennellyt pitkään autoalalla. Sen ansiosta olen ajanut monilla erilaisilla autoilla, joista osa on ollut omia, osa työsuhdeautoja. Monen merkin kanssa olen ollut perässäroikkujien kiusan kohteena. Olen saanut halveksivia katseita Premium-autosta ja säikähtänyt kiivaita ohituksia. Yhden merkin kanssa jopa jatkuvan kiusanteon kohteena – ei meinannut olla kauppareissua, ettei joku olisi jättänyt ovellaan auton kylkeen muistoa. Kokemuksien käsittelemiseen tarvitsisin ulkopuolisen apua.

Asiantuntijan avustuksella löydät juuri sinun näköisen merkin ja mallin

Tarvitsetko sparrausapua valitaksesi oman merkin ja mallin. Me AutoTeddyt autamme ja kerromme suoraan sekä rehellisesti automerkkien ja mallien niin teknisistä kuin imagollisista eroista. Oli hakukohteena mikä hyvänsä merkki niin kaikki ovat käytettynä yksilöitä ja avullamme löydät niistä parhaimmat vaihtoehdot. Ole yhteydessä, välitämme autoasioistasi.

Teddyt