Ostatko autokaupassa bruttoa vai nettoa ja ymmärrätkö näiden eron välityskaupassa?

Pitkään perinteisillä vaihtoautomarkkinoilla on asiakkaita opetettu seuraamaan vaihtoautonsa hyvityshintaa, eli bruttohintaa. Mitä paremman näennäisen vaihtohyvityksen olet autoliikkeenä pystynyt esittämään, sitä varmemmin olet saanut kaupan päätettyä asiakkaan kanssa.

Markkinoiden siirtyessä sähköiseen kaupankäyntiin ja läpinäkyviin markkinahintoihin, autokaupan perinteiset kivijalkamyymälät ovat pakotettuja seuramaan markkinahintoja ja hinnoittelemaan autonsa markkinahinnan sisään. Se mikä todellisuudessa määrää vaihtoauton markkinahinnan lopputuleman on automerkin ja mallin kysyntä markkinoilla. Toistaiseksi vaihtoauton hinnoitteluun vaikuttaa vahvasti myös perinteisen autoliikkeen raskas kustannusrakenne katevaatimuksineen. Mitä huonommin kysyntä kohdistuu vaihtoon tarjottava autoon, niin sitä huonommaksi asiakkaan käteen jäävä nettohyvitys vaihtoautosta on.

Tämä johtuu siitä, että autoliike arvioi vaihtoauton jälleenmyyntiajan ja sen mahdollisen hinta-aleneman, pääoman sitomisen kustannukset ja huomio nämä vaihtohyvityksessä. Mitä pidempään vaihtoauto sitoo vaihto-omaisuutta, eli käytännössä rahaa liikkeen liiketoiminnasta niin sitä vähemmän autosta halutaan maksaa ostaessa se liikkeen taseeseen. Perinteinen bruttohyvitysmalli on piilottanut asiakkaan silmissä tämän asian ja tarjonnut reilulta kuulostaneen hyvityksen, ainakin hintalapussa näkyvissä olevaa markkinahintaa peilaten.

 

Missä siis tulee perinteisen vaihtoautokaupan ja myyntivälityksen viljelemien brutto- ja nettohyvitysten erot.

 

Kuten aiemmin asiaa jo kerroin niin perinteinen autokauppa luottaa ja perustaa kaupankäynnin bruttohyvitysmalliin. Vanhoista tavoista on vaikea päästä, koska asiakkaita on vuosia opetettu ostamaan vaihtoautolleen hyvityshintaa.

Ylisuuri hintapyyntö ostettavasta autosta ei ole haitannut, koska tarjottu vaihtoauton hyvityshinta on ollut näennäisesti niin hyvä. Yksinkertaistettuna bruttohinnoittelu perustaa juurensa nykyiseen vaihtoautokaupan malliin, koska perinteisen autokaupan kustannusrakenne kivijalkamyymälöineen ja lasipalatsineen ei kestä välitystoiminnan matalaa kustannusrakennetta ja sen kaiken paljastavaa nettohinnoittelumallia. Erityisesti sitä, että autokauppaa tehdään halvemmalla ja paremmin – palvelu edellä.

Ohessa vielä yksinkertaistettuna se mikä välitysliiketoiminnan nettohinnoittelussa ja perinteisen vaihtoautokaupan bruttohinnoittelussa on erona ja mitä käytännön muutoksia ja riskejä se yksityisen autokauppaan tuo mukanaan.

 

AutoTeddy tuontivälitys versus perinteinen autokauppa

Tuontiauto Euroopasta, jolla nettohinta 20000€ (sis. tuontikulut ja verot yms. rekisteröintimaksut)

  • Pyyntihinta perinteisessä autoliikkeessä 23970€
  • AutoTeddyn myyntivälityshinta samalle autolle 21970€

Vaihtoauton hyvitys 11000€ perinteisessä autokaupassa ((11000€) -(23970€-20000€)) = 7030€ jolloin perinteisessä autokaupassa nettohyvitys vaihtoautolle on 7030€

AutoTeddyn tapauksessa vaihtoauto myyntivälitetään nettohintapyynnillä 9970€. Arvioitu kauppahintatoteutuma on 9500€, jolloin asiakkaan nettohyvitys on (9500€ -1240) = 8260€

AutoTeddyn kautta asiakas saa (8260€ -7030€) = 1230€ paremman nettohinnan vaihtoautolleen.

Asiakkaan etu on siis niin myytävän (myyntivälitetyn) tuontiauton ja entisen vaihtoauton hintojen netottaminen, jolloin niin ostettava auto on 2000€ edullisempi, kuin myös vaihtoautosta saatava nettohinta on asiakkaalle parempi.

Yhteistulos AutoTeddy tuonti- ja myyntivälitysmallilla on että kokonaiskauppa laskennallisesti 3230€ edullisempi asiakkaalle, kuin perinteisessä vaihtoautokaupan mallissa.

Riski asiakkaalle välitysmallissa on, kuin myös asuntovälitysmallissa se että asiakas ainakin hetkellisesti joutuu ns. “kahden auton” omistamisen riskiin. Tarkoittaen että asiakkaalla on kustannusten alla niin uusi tuotu tuontiauto, kuin myyntivälityksessä oleva vaihtoauto samaan aikaan.

Riskien hallintakeinona voimme sopia asiakkaan näin hänen halutessa, että ostamme välityssopimuksen ajan jälkeen auton asiakkaalta tällä samalla nettohinnalla 7030€, minkä autoliike olisi siitä maksanut. Jos auto ei mene jostain syystä kaupaksi. Silti hän on tällöin saanut autokaupan 2000€ kokonaishankintakustannuksissa edullisemmin.

Olethan yhteydessä niin kerron enemmän palvelustamme ja teen mielelläni tarjouksen autonne myynnistä ja uuden hankinnasta Euroopasta tai Suomen markkinoilta.

Autoteddyt

By |2018-11-22T21:18:23+00:00marraskuu 22nd, 2018|Autokauppa, Tuontiautot|Kommentit pois päältä artikkelissa Ostatko autokaupassa bruttoa vai nettoa ja ymmärrätkö näiden eron välityskaupassa?