Vaihtoautokauppa kasvaa ja muuttuu

Vaihtoautokauppa kasvaa ja muuttuu

Uusia vaihtoautokaupan liikkeitä putkahtelee Suomen maaperällä kuin sieniä sateella. Jokin asiassa siis houkuttaa lähtemään alalle. Osa syynä on varmasti 550 000 – 600 000 auton vaihtoautokaupan vuosivolyymi, joka on moninkertainen uuden auton markkinoihin (n. 120 000 autoa, ennuste vuodella 2017) verrattuna. Uusien autojen kauppaa harjoittavalle vaihtoautokauppa on luonnollista liiketoimintaa ja palvelua asiakkaille. Mutta miksi pelkästään vaihtoautoihin keskittyviä liikkeitä syntyy ja jopa listautuu pörssiin?

Kun katsoo tarjolla olevaa vaihtoautovalikoimaa näkee vain valtavan harmaan massan ja räikeän hintahaitarin. Autoasiantuntijana voi nähdä karkean ja yksinkertaisen lokeroinnin automerkkien mallisarjojen kesken. Miksi joku on maksanut uutena ostamastaan autosta paremmasta varustetasosta, panoraamakatosta tai vaikkapa adaptiivisesta vakionopeussäätimestä tuhat lappusia enemmän kuin ns. ”karvalakki”-varusteisesta vastaavasta yksilöstä, kun sillä ei ole hirveästi enää merkitystä jälleenmyytäessä? Mitä taas tulee itse autojen ylläpitoon ja hoitoon. Kuinka tämä käy ilmi markkinoiden vaihtoautoja tarkastellessa? Toista autoa on voitu pestä säännöllisesti ja käytetty huollossa huolto-ohjelman mukaisesti, kun taas toista vastaavanlaista yksilöä on pidetty käytännössä lennossa juotujen kahvikuppien roskakorina ja hyvä, että edes on vaivauduttu kerran vuodessa öljyt vaihtamaan. Näin siis kärjistetysti ilmaistuna.

Olisiko aika tuoda yksilöiden erot esille ja todelliset perusteet kunkin yksilön hinnanmuodostukselle?

Pyynti-, myynti-, vai toteutunut hinta

Nykyisellään hinnat perustuvat joko tilastojen ja/tai asiakkaalle tehdyn hyvitystarjouksen pohjalta liiketoiminnan katerakenteen pakon sanelemaan myyntihintaan (pyyntihintaan), vaikka hinnalle ei olisi mitään perusteita, etenkin jos verrataan autosta uutena maksettuun hintaan. Toki itse markkina, eli tarjonta ja kysyntä ohjaa automallien hintatasoa jossain määrin sekä onhan tämä autoliikkeille luonnollista kaupankäyntiä – osto halvemmalla ja myy kalliimmalla.

Miksi puhutaan ns. pyyntihinnasta eikä myyntihinnasta? Siksi, että autokaupassa ollaan valitettavasti totutettu ihmiset tinkimään kuin nahkalaukkua basaarissa ja ylipäätään itsearvoisesti asiakkaat odottavat hinnassa olevan ilmaa. Miksi sitten ruokakaupassa ei voi kassalla alkaa hieroa alennuksia nipusta baaneja? No joo, onhan ne ketjujen etukorttien alennukset…

Me AutoTeddyt haluamme uudistaa vaihtoautokauppaa

Tuomme autojen historian ja yksilölliset erot myydessämme niin kunnon kuin varusteiden osalta sekä tarvittavan kuvallisen informaation vakuuttumaan kunkin yksilön hinnanmuodostumisesta. Hinta asetetaan suoraan “oikeaksi” ja unohdetaan arvailtavat tinkivarat unholaan.

Teemme tämän kaiken asiakkaan puolesta ja kohtuullisella välityspalkkiolla, mikä siis tarkoittaa käytännössä enemmän rahaa sinulle kuin auton muualle myytäessä. Katso oheinen karkea esimerkkilaskelma. Miksi et siis kokeilisi? Maksat vain toteutuneesta kaupasta. Voit itse keskittyä johonkin tärkeämpään sillä välin.

Välittävin autoterveisin,

AutoTeddyt

By |2017-08-01T15:11:04+00:00heinäkuu 17th, 2017|Autokauppa|Kommentit pois päältä artikkelissa Vaihtoautokauppa kasvaa ja muuttuu